Wniosek aktualizacyjny do BDO

Pytanie: Czy mogę złożyć wniosek aktualizacyjny do BDO z nowym wytworzonym kodem odpadu, jeśli ten odpad nie był jeszcze przekazany?

Warunki odbioru odpadów wielkogabarytowych

Pytanie: Gmina na swoim terenie prowadzi punkt selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK). Odbiór odpadów komunalnych z jej terenu realizuje firma zewnętrzna wyłoniona na podstawie przetargu. Dostarczanie odpadów wielkogabarytowych do PSZOK przez mieszkańców odbywa się we własnym zakresie, ale gmina planuje raz do roku organizować akcję odbioru tych odpadów bezpośrednio z posesji i do tego zadania chce wykorzystać gminną spółkę komunalną. Jakie warunki musi spełnić spółka, aby móc realizować to zadanie (odbiór, transport i magazynowanie odpadów na terenie PSZOK)?

Transport niewielkich ilości odpadów

Pytanie: Czy możemy przetransportować odpad o kodzie 15 02 03 w ilości 20 kg do podmiotu uprawnionego do jego odbioru? Jesteśmy jednostką budżetową miasta, wytwarzamy rodzaje i ilości odpadów takie, które zgodnie z rozporządzeniem nie wymagają od nas wpisu do BDO (to my jesteśmy wytwórcą tego odpadu powstałego z praw remontowych). W miejscu wytworzenia odpadów, zbieramy je do ilości uzasadnionych ekonomicznie i przez okres zgodny z przepisami, aby je przekazać uprawnionym podmiotom. Transport miałby się odbyć naszym środkiem transportu, prawidłowo oznakowanym, a odpad ten zabezpieczony przed możliwością jego rozsypania się. Oczywiście dla firmy zostanie wystawiona WZ w celu opisania wszystkich szczegółów dotyczących przekazywanie odpadu.

System kaucyjny – nowy akt prawny i informacje resortu

Od 31 lipca 2024 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie wysokości kaucji dla poszczególnych rodzajów opakowań objętych systemem kaucyjnym. Jakie przepisy weszły w życie?

Sprzątanie przystanków i koszy publicznych

Pytanie: Gmina zleca prywatnym przedsiębiorcom sprzątanie przystanków autobusowych zlokalizowanych na jej terenie włącznie z opróżnianiem koszy na odpady komunalne. Zleca także zagospodarowanie tych odpadów we własnym zakresie. Jakie wymogi w zakresie gospodarki odpadami ciążą na gminie a jakie na zleceniobiorcy? Kto jest wytwórcą odpadów? Jak raportować odpady?

Przepisy dotyczące wyrobów zawierających azbest

Opracowano nowe przepisy dotyczące azbestu w związku z tym, że pojawił się obowiązek wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2668 z 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy. Co dokładnie się zmieni?

Protokoły likwidacji i karty przekazania w trakcie kontroli

Pytanie: Czy w trakcie kontroli są sprawdzane zgodności dat w kartach ewidencji (KEO) z protokołami likwidacji? Mamy zlikwidowany np. sprzęt komputerowy i sporządzone księgowo protokoły likwidacji (datę z protokołu likwidacji przyjmujemy jako datę wytworzenia odpadu). Dodatkowo, czy w KEO można edytować wpisy?

Odmowa w trakcie kontroli – poznaj swoje prawa i obowiązki

Pytanie: Prowadzimy działania związane z przetwarzaniem odpadów. Czy mogę odmówić złożenia oświadczenia o zgodzie na przeprowadzanie czynności kontrolnych w siedzibie kontrolującego i na kontrolę zdalną? Co jeśli odmówię skanowania dokumentów do kontroli na żądanie WIOŚ, poprzestając na dostarczeniu oryginałów?

Nowa wersja ustawy o systemie kaucyjnym

Pojawił się projekt nowej wersji ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Jaka jest jego treść?

2024

Poziom składowania odpadów komunalnych

Zgodnie z art. 3b ust. 2a u.u.c.p.g., gminy są zobowiązane nie przekraczać poziomu składowania w wysokości co najmniej 30% wagowo – za każdy rok w latach 2025 – 2029, 20% wagowo – za każdy rok w latach 2030 – 2034 oraz 10% wagowo – w 2035 r. i w latach kolejnych.

Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu

Zgodnie z art. 3b ust. 1 u.u.c.p.g., gminy są zobowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej 45% w 2024 roku, 55% w 2025 roku i o jeden procent więcej w każdym kolejnym roku, aż do 2035 roku i lat kolejnych, gdzie ta wartość stabilizuje się na poziomie 65%.

2023

Odpady a towary niebezpieczne w kontekście przepisów ADR

Pytanie: Przekazuję uprawnionemu podmiotowi w czasie jednego transportu następujące odpady: 15 01 10* (opakowania po środkach niebezpiecznych i z pozostałością takich środków) – masa: 0,35 Mg, pojemność: od 1 do 40 l; 08 01 11* (odpady farb) – masa: 0,04 Mg, pojemność: od 2,5 do 15 l; 14 06 03* (np. zanieczyszczone rozpuszczalniki i mieszaniny rozpuszczalników) – masa: 0,27 Mg, pojemność: od 5 do 40 l; 13 02 08* (inne emulsje) – masa: 0,16 Mg, pojemność: beczki 200 l; 16 05 06* (zużyte chemikalia, np. odczynniki laboratoryjne) – masa: 0,16 Mg, pojemność: od 0,5 do 3 l. Czy w takiej sytuacji należy je dodatkowo etykietować kodami UN i powołać doradcę ADR?

O czym musi pamiętać podmiot przeprowadzający likwidację dzikiego wysypiska

Osoba odpowiedzialna za porzucenie odpadów jest zobowiązana do ich usunięcia. Często jednak sprawca takiego procederu jest trudny do ustalenia, a zadania w tym zakresie musi przejąć podmiot, na którego teren takie odpady podrzucono. Jakie natomiast obowiązki ma podmiot odpowiedzialny za usuwanie dzikich wysypisk odpadów?

2022

Jak rozpoznać odpady niebezpieczne

W swojej działalności podmioty mają do czynienia z różnymi rodzajami odpadów. Jednym z niezwykle istotnych elementów ich klasyfikacji jest określenie, czy dany odpad jest niebezpieczny, ponieważ ma to ogromny wpływ na dalsze postępowanie z nim. W jaki sposób to zrobić?

Ciężka sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych

Panujące na rynku gospodarczym warunki mogą okazać się niezwykle trudne także dla przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Co należy robić, gdy zatwierdzone taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków podczas taryfikacji otwartej w 2021 roku nie będą w stanie pokryć niezbędnych kosztów? O tym w artykule.

2021

Urzędy marszałkowskie też mają problemy z BDO

Przedsiębiorcy, ale także urzędy marszałkowskie, które korzystają z systemu BDO, zgłaszają pewne zastrzeżenia co do jego funkcjonalności. Baza wymaga jeszcze dopracowania w wielu aspektach. Jakie zastrzeżenia pojawiają się najczęściej?

Projekt ustawy o ROP negatywnie oceniany przez przedstawicieli biznesu

Zgodnie ze stanowiskiem organizacji gospodarczych zaproponowany model ROP ma być sprzeczny z obowiązującym prawodawstwem, w tym m.in. dyrektywą UE 2018/851 w sprawie odpadów oraz Konstytucją RP. Rekomendacją, która płynie z wystosowanego dokumentu, jest napisanie całej ustawy zupełnie od nowa. Dlaczego?

Oznaczanie pojemników na odpady w praktyce – czy jest pomocne

Czy etykietowanie pojemników na odpady ma znaczenie dla podmiotów je odbierających? Czy jest to pomocne dla odbiorcy, czy utrudnia logistycznie odbieranie odpadów?

2020

Zasady transgranicznego przemieszczania tworzyw sztucznych

Pytanie: Firma A organizuje transgraniczne przemieszczanie odpadów tworzyw sztucznych. Na podstawie Aneksu 7 chciałaby przekazać je firmie B, posiadającej w Polsce zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów, a następnie miałyby one trafić do innych krajów z UE i spoza Wspólnoty. Jakie formalności należy spełnić, planując taką działalność?

Zasady Jednolitego Systemu Segregacji Odpadów

Dnia 1 lipca 2017 r. weszły w życie zapisy rozporządzenia ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, które wprowadzają na terenie całego kraju Jednolity System Segregacji Odpadów (JSSO).

Wnioskowanie o decyzję środowiskową przez przetwarzających odpady

Pytanie: Obiekt, którego właścicielem jest firma X, ma być podzielony na hale produkcyjne, część biurową i socjalną. W halach będą prowadzone m.in. instalacje wymagające uzyskania decyzji środowiskowych (duś):przetwarzanie odpadów i obróbka tworzyw (firma A i B) oraz produkcja surowców do wytwarzania pianek poliuretanowych (firma C).Czy jest możliwość napisania jednego raportu o oddziaływaniu na środowisko, a po uzyskaniu duś przeniesienie jej na poszczególne podmioty? Jak wygląda procedura uzyskiwania duś?

2019

Wymagania techniczne i audyt zakładów przetwarzania zużytego sprzętu

Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym nakłada na prowadzącego zakład przetwarzania obowiązek posiadania odpowiedniego wyposażenia. O tym, jakie wymagania techniczne musi spełniać ZSEiE, przeczytasz w poniższym artykule.

Wniosek o wydanie lub zmianę posiadanej decyzji

Wszystkie podmioty posiadające zezwolenie na zbieranie, przetwarzanie, pozwolenie na wytwarzanie uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów czy posiadający pozwolenie zintegrowane, które obejmuje tego rodzaju działalność, a więc także i prowadzący zakład przetwarzania zużytego sprzętu, mają obowiązek dostosować swoje przedsiębiorstwo do aktualnych wymagań prawnych. Co muszą zrobić do 5 marca 2020 r.?

2018

Skąd pozyskać wzory zaświadczeń?

Pytanie: Nowelizacja przepisów o odpadach wymaga dołączania do wniosków o wydanie pozwoleń odpadowych zaświadczeń o niekaralności za przestępstwa przeciwko środowisku bądź przestępstwa z art. 163−164 lub 168 na podstawie ustawy Kodeks karny oraz o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych – skąd pobrać ich wzory?

Jakie zmiany przepisów najbardziej dotkną gminy

Projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ucpg) z 28 sierpnia br. ma rozwiązać aktualne problemy związane z gospodarką odpadami. Jak zmiany te rzutują  na pracę gminy?

2017

Przetarg na wywóz odpadów – czy można się zwrócić do gminy o wyjaśnienia zapisów SIWZ

Pytanie: Gmina zaprosiła nas na negocjacje w sprawie umowy na wywóz śmieci. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera kilka błędów, np. popiół trzeba wywozić dwa razy w miesiącu, a uchwała rady gminy stanowi, że raz w miesiącu. Do których zapisów powinniśmy się zastosować?

Przegląd urządzeń do oczyszczania ścieków – można wykonać samodzielnie czy trzeba zlecić

Okresowe przeglądy urządzeń do oczyszczania ścieków są jednym z warunków ich poprawnego działania i zapobiegają kłopotom podczas eksploatacji. Podpowiemy więc, jak często przeprowadzać takie przeglądy i komu powierzyć wykonanie tych czynności.

Pod jakim kodem zaklasyfikować odpady ze styropianu?

Pytanie: Gmina, na terenie której odbieramy odpady, zamieściła na swojej stronie internetowej zasady dotyczące nowego sposobu segregowania odpadów. Podała, że styropian należy wrzucać do pojemników przeznaczonych na odpady z plastiku. Inne gminy każą natomiast wrzucać styropian do odpadów zmieszanych. Kto ma rację i pod jakim kodem zaklasyfikować ten odpad – czy 15 01 02 czy 20 01 99?