Obliczenia związane z kompostowaniem odpadów

Pytanie: Odpady BIO o kodzie 20 02 01 zostały przekazane do procesu R3 (kompostowania). W wyniku procesu wytworzono produkt (nawóz certyfikowany). Czy do Mr przy wyliczaniu poziomu recyklingu mogę wliczyć całość odpadów 20 02 01, które zostały przekazane do procesu, czy tylko ilość wytworzonego nawozu? Według uzyskanych informacji w wyniku kompostowania powstaje około 74% nawozu, 26% odpadów o kodzie 19 05 99 oraz odcieki. 

Nowy przewóz odpadów objęty systemem SENT

Zgodnie z nowelizacją zmieniającą rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty Systemem Monitorowania Drogowego i Kolejowego Przewozu Towarów oraz Obrotu Paliwami Opałowymi, modyfikacji uległy przepisy związane z odpadami w systemie SENT. W jakim zakresie?

Nowelizacja ustawy Prawo geologiczne i górnicze

Zgodnie z ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw wprowadzone zostały również zmiany dotyczące gospodarowania odpadami. Jakie?

Nowe przepisy dotyczące odpadów

Ustawa z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw wprowadziła m.in. zmiany w ustawie z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów.

Jak na przetwarzanie odpadów opakowaniowych wpłyną przepisy SUP

Przepisy SUP (ang. Single Use Plastics) mają na celu ograniczenie wytwarzania odpadów z niektórych jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych oraz zwiększanie poziomów recyklingu odpadów z tworzyw.

Dokumentowanie korzystania z automatycznej stacji zlewnej

Pytanie: Czy odcinek dla dostawcy nieczystości ciekłych do automatycznej stacji zlewnej powinien być podpisywany przez właściciela tej stacji lub osobę przez niego upoważnioną? Dodatkowo czy odcinek dla właściciela automatycznej stacji zlewnej powinien być podpisany przez dostawcę nieczystości ciekłych lub osoby przez niego upoważnione?

Rekultywacja terenu niekorzystnie przekształconego a zapisy MPZP

Pytanie: Ponad 8 ha gospodarstwa rolnego jest w trakcie przywracania do produkcji rolnej przy pomocy odpadowej wełny skalnej (kod odpadu 10 12 08), zgodnie z rozporządzeniem w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami. Gmina uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania (MPZP), gdzie zakazuje lokalizacji przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w tym inwestycji związanych z recyklingiem, składowaniem lub przetwarzaniem odpadów. Wydana dla nas decyzja starosty jest ważna do kwietnia 2024 roku. Czy gmina może na podstawie zapisu w MPZP wstrzymać dalszą rekultywację terenu niekorzystnie przekształconego?

2025

Dotacje dla gmin na rozwój gospodarki odpadami

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczył także ponad 30 mln zł na budowę punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w sześciu gminach na terenie kraju. Środki te mają wspierać rozwój infrastruktury gospodarki odpadami, co przyczyni się do efektywniejszej segregacji oraz recyklingu.

2024

Ostateczne unieszkodliwienie odpadu niebezpiecznego

Pytanie: Jakich dokumentów żądać od zleceniobiorcy będącego pośrednikiem w gospodarowaniu odpadami, aby należycie udokumentować ostateczne unieszkodliwienie odpadu niebezpiecznego?

Opłata SUP na paragonie – jak ją wykazać

Zagadnienia związane z zamieszczaniem opłaty SUP (opłaty za kubki i opakowania na żywność) na paragonach budziły dużo wątpliwości wśród przedsiębiorców. Istniały różne wytyczne dotyczące tego postępowania, co prowadziło do niejednoznaczności w interpretacji przepisów. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśniło, jak zgodnie z obowiązującymi przepisami należy postępować w tej sprawie.

Określanie stawek w ramach zabezpieczenia roszczeń

Pytanie: Jakie będą stawki zabezpieczenia roszczeń dla odpadów o kodach: 01 03 99, 07 02 80, 15 01 01, 15 01, 15 01 06, 15 01 07, 16 01 03, 16 01 19, 17 01 02 oraz 17 02 01?

2023

Obowiązki, które mają właściciele pojazdów

Zgodnie z art. 23 oraz 33 URPWE przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów są obowiązani przyjąć zarejestrowany na terytorium kraju pojazd bez pobierania opłat od ostatniego posiadacza, pod warunkiem że pojazd ten jest kompletny oraz pozbawiony innych odpadów. Innymi słowy, spełnienie tego warunku gwarantuje demontaż pojazdu bez dodatkowych kosztów po stronie ostatniego posiadacza. Jakie są natomiast obowiązki właścicieli pojazdów?

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu

Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu zostały określone w rozdziale 4 URPWE (art. 21−31). Co to oznacza w praktyce?

2022

Dodatkowe środki dla spalarni odpadów

NFOŚiGW planuje przeznaczyć dodatkowe środki na wsparcie budowy spalarni odpadów. Te dodatkowe środki mają pomóc ciepłowniom w dywersyfikacji źródeł energii, a samorządom ułatwić zagospodarowanie odpadów.

Czy akumulatory samochodowe to odpady palne

Pytanie: Jak powinny być klasyfikowane zbierane zużyte akumulatory samochodowe − jako odpady palne czy niepalne? WIOŚ twierdzi, że są palne, gdyż zawierają tworzywa. Rzeczoznawca ppoż. uznał, że tworzywem jest ebonit, który jest niepalny. W karcie charakterystyki produktu zapisano zaś, że zawierają tworzywa słabo-palne. Jak rozwiązać tę sprzeczność?

Zmiana organizacji odzysku – kto powinien zmienić dane BDO

Po podpisaniu umowy z inną organizacją odzysku konieczne jest dokonanie zmian w tym zakresie w Bazie danych o odpadach (BDO). Kto powinien zaktualizować wpis w rejestrze BDO, ile ma na to czasu i co mu grozi, jeśli tego nie zrobi? O tym przeczytasz w tekście.

2021

Czy monopoliści mogą ustalać dowolne ceny za usługi

Pytanie: Odbieramy i przekazujemy do spalarni odpady medyczne o kodzie 180103*. W województwie jest jedna spalarnia, do której zgodnie z zasadą bliskości musimy ten odpad oddać. Spalarnia to wykorzystuje, narzucając ceny wyższe o około 5 zł za kg niż w innych województwach. Czy jest to zgodne z prawem? Jak można temu przeciwdziałać?

Zasady pośredniczenia w obrocie odpadami

Jesteśmy zakładem odbierającym odpady z PSZOK-ów różnych gmin. Mamy decyzję na zbieranie i transport odpadów oraz wpis do BDO z urzędu. Niektórych odpadów nie mamy w decyzji na zbieranie i nie możemy widnieć w KPO jako przejmujący − chcemy więc zostać pośrednikiem w obrocie odpadami. Jak to zrobić? Wtedy w pierwszej wersji KPO wystawiałaby gmina, my bylibyśmy transportującym i przejmującym, a w drugiej wersji KPO – my byśmy wystawiali i transportowali odpady, a przejmującym byłaby ostateczna instalacja.

Zasady ewidencji przetwarzanych odpadów

Pytanie: Odpady o kodzie 19 12 12 kierujemy do instalacji do produkcji paliw, gdzie powstaje odpad 19 12 10 oraz znowu 19 12 12. Następnie odpad 19 12 12 kierowany jest na składowisko. Dostałam informację, że w zakładce przetworzone masa odpadów o kodzie 19 12 12 kierowana do instalacji produkcji paliw powinna być pomniejszona o ilość 19 12 12, która wyjechała na składowisko. Jak to ewidencjonować?

2020

Rozszerzona odpowiedzialność producentów

Rozszerzona odpowiedzialność producenta zdefiniowana jest w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów jako strategia ochrony środowiska, w ramach której odpowiedzialność producenta za produkt zostaje przedłużona do końca cyklu życia produktu. Jak będzie wyglądał system rozszerzonej odpowiedzialności producentów?

Problemy związane z błędami w KPO

Pytanie: W KPO wpisano błędny numer rejestrowy samochodu, karta została odrzucona, ale nie ma możliwości skorygowania o poprawny numer. Ktoś niewłaściwie oznaczył moją firmę jako transportującego, firma przekazująca i przejmująca zaakceptowali taką kartę. Co robić w takich sytuacjach?

Podmiot transportujący odpady a zapisy w BDO

Pytanie: Startuję do przetargu na wywóz i utylizację odpadów. Podmiotem wytwarzającym będzie firma przekazująca odpady (wystawiająca KPO). Następnie jako transportujący będę ją zatwierdzał oraz jako przejmujący będę odpowiedzialny za ewentualną korektę dotyczącą masy oraz jej późniejsze zatwierdzenie. Co w przypadku, gdybym chciał wspomóc się innymi firmami, które świadczyłyby dla mnie usługę transportową − jak mam to wpisywać w KPO? Myślałem też nad wynajmem samochodu ciężarowego wraz z kierowcą. Czy wtedy dalej to ja będę transportującym?

2019

Pięć odpowiedzi na pytania o magazynowanie odpadów

Przepisy w zakresie magazynowania odpadów przez podmioty je przetwarzające i zbierające są nadal niejasne, a ich stan prawny nie jest jednoznacznie ustalony. W artykule staraliśmy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane przez Was pytania z tej tematyki.

Odpady obojętne a zabezpieczenie roszczeń

Pytanie: Które odpady należy zaliczyć do obojętnych podczas ustanawiania wysokości zabezpieczenia roszczeń?

Obowiązują zmiany we wzorach KPO, KEO i nie tylko!

Modyfikacja dokumentów z zakresu działalności odpadowej wynika ze zmian wprowadzonych art. 232 ustawy z 6 marca 2018 r. − Przepisy wprowadzające ustawę  Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 650). Jakie zmiany obowiązują?

2018

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a gospodarka odpadami

Czy planując działalność związaną z przetwarzaniem odpadów, powinniśmy wcześniej sprawdzić, czy działka, na której chcemy ją prowadzić, objęta jest zapisami MPZP? Czy niezgodność z MPZP wyklucza taką inwestycję?

Kończysz działalność? Musisz złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru

W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru podmiot jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, do złożenia marszałkowi województwa wniosku o wykreślenie z rejestru.

2017

Czy starosta może od razu zabrać zezwolenie, jeżeli firma narusza jego warunki?

Przedsiębiorca musi przestrzegać warunków zezwolenia na zbieranie i transport odpadów. Jeśli jednak naruszy tę zasadę, organ musi przeprowadzić konkretne, wynikające z przepisów działania, a nie od razu zabierać zezwolenie. Tak orzekł WSA w Gdańsku.