Wnioskowanie o decyzję środowiskową przez przetwarzających odpady
Pytanie: Obiekt, którego właścicielem jest firma X, ma być podzielony na hale produkcyjne, część biurową i socjalną. W halach będą prowadzone m.in. instalacje wymagające uzyskania decyzji środowiskowych (duś):przetwarzanie odpadów i obróbka tworzyw (firma A i B) oraz produkcja surowców do wytwarzania pianek poliuretanowych (firma C).Czy jest możliwość napisania jednego raportu o oddziaływaniu na środowisko, a po uzyskaniu duś przeniesienie jej na poszczególne podmioty? Jak wygląda procedura uzyskiwania duś?
Organy i pełnomocnictwa w zakresie składanych sprawozdań
Pytanie: Zbieramy odpady w dwóch różnych województwach. Czy powinniśmy złożyć sprawozdanie do marszałka województwa, któremu podlega siedziba firmy? Jeśli tak, to czy należy je złożyć w ramach siedziby i oddziału, czy osobno dla każdego miejsca prowadzenia działalności? Czy będąc użytkownikiem głównym niewpisanym do KRS, muszę opłacić pełnomocnictwo od każdego wysłanego sprawozdania?
Odzysk odpadów na własny użytek – w jaki sposób go udokumentować
Pytanie: Mamy decyzję na przyjmowanie w celu przetwarzania (odzysk R5) odpadów o kodach: 170101, 170102, 170107, 170181, 170302 oraz 100101. Czy musimy mieć dokument papierowy potwierdzający taki odzysk? Jakie dokumenty są obligatoryjne do potwierdzenia sprzedaży bądź wykorzystania tych przetworzonych materiałów?
Obowiązki i zasady prowadzenia organizacji odzysku opakowań
Z organizacją odzysku opakowań może współpracować każdy podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach na rynek. Jakie są obowiązki takiej organizacji, a także zasady jej prowadzenia? O tym przeczytasz w artykule.
Nowe wytyczne w zakresie obliczania poziomów odzysku
Pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie sposobu obliczania poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami. Dlaczego i w jaki sposób przepisy się zmienią? O tym w tekście.
Kody ex a posiadane zezwolenia oraz właściwa klasyfikacja odpadów
Pytanie: Ministerstwo zaleca, aby igły i strzykawki zbierać w ramach kodu ex 20 01 99. Czy jeżeli mam wpis do RDR lub BDO na transport odpadów o kodzie 20 01 99, muszę wówczas dodać również kod ex? Ponadto z użyciem jakiego kodu należy klasyfikować w PSZOK odebrane od mieszkańców silikony, pianki montażowe i puste opakowania po unigruncie?
Gdzie należy zainstalować kamery w ramach magazynowania odpadów
Pytanie: Jesteśmy firmą przetwarzającą odpady i musimy mieć zainstalowany wizyjny system kontroli miejsc ich magazynowania. Gdzie dokładnie powinniśmy zainstalować kamery?
Ewidencja w BDO – masz wątpliwości? Przeczytaj ten artykuł
Pytanie: Jeżeli przekazujący twierdzi, że jest zwolniony z ewidencji i wpisu do BDO, to czy musi to udowodnić? A jeśli przejmujący nie potwierdza na czas przejęcia w ramach KPO, to czy jako transportujący możemy zostać za to ukarani? Ponadto, czy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na podstawie umów, poza sprawozdaniem do wójta/burmistrza/prezydenta, składają odrębne sprawozdanie do marszałka w tym zakresie?
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »
AGO 72
Przekazywanie zebranych katalizatorów za granicę
Pytanie: Czy przekazując zebrane katalizatory (kod 16 08 02*) za granicę, odbiorca odpadów (np. z Niemiec) musi mieć wpis do BDO? Czy wystawia się KPO, czy inne dokumenty?
Organizacja odzysku a symbol selektywnego zbierania
Pytanie: Jesteśmy organizacją odzysku i mamy podpisaną umowę z firmą sprowadzającą z Japonii sprzęt elektroniczny, który sprzedaje w Polsce (grupa 5). Czy możemy umieszczać za tę firmę symbol selektywnego zbierania na kartonach z towarami z Japonii?
Obowiązek wprowadzania dokumentacji papierowej do systemu
Pytanie: Jak to w końcu jest − jeśli przekazujący wystawił papierową KPO, to czy musi być ona wprowadzona do BDO w ciągu 30 dni? Czy obowiązek ten dotyczy papierowych kart tylko w przypadku awarii BDO? Poza tym, gdy KPO ma status odrzuconej ze względu na błędne dane transportującego, to jak ją skorygować?
AGO 71
Obowiązki i zasady prowadzenia organizacji odzysku opakowań
Z organizacją odzysku opakowań może współpracować każdy podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach na rynek. Jakie są obowiązki takiej organizacji, a także zasady jej prowadzenia? O tym przeczytasz w artykule.
Nowe wytyczne w zakresie obliczania poziomów odzysku
Pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie sposobu obliczania poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami. Dlaczego i w jaki sposób przepisy się zmienią? O tym w tekście.
AGO 70
Obniżenie energochłonności procesów w branży celulozowo-papierniczej
Włókna wtórne stały się niezastąpionym surowcem przemysłu papierniczego i stanowią około jednej trzeciej całkowitej ilości zużywanych surowców włóknistych. Wpłynęły na to niższe ceny w porównaniu z odpowiadającymi im rodzajami masy celulozowej pierwotnej oraz działania promocyjne związane z recyklingiem makulatury. Jak obniżyć energochłonność tych procesów? O tym w artykule.
Nowe przepisy dotyczące MBP odpadów komunalnych
Pojawił się projekt rozporządzenia ministra klimatu w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania (MBP) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Na jakie zmiany powinieneś się przygotować?
AGO 69
Pięć pytań i odpowiedzi z zakresu gospodarowania odpadami
W artykule znajdziesz pytania dotyczące gospodarowania odpadami, które są poruszane najczęściej w kierowanych do redakcji pytaniach.
Na jakich zasadach możesz wydobywać odpady ze składowisk
W artykule przedstawiono aktualne wymagania dotyczące wydobywania odpadów ze składowisk. Co powinieneś wiedzieć na temat pozwoleń w tym zakresie, jak wygląda wniosek o wydanie zgody oraz jakie grożą kary za brak decyzji – o tym przeczytasz poniżej.
AGO 68
Rynek recyklingu w Polsce i jego kondycja
W ubiegłym roku i na początku 2020 podmioty prowadzące recykling musiały ponieść duże nakłady finansowe na dostosowanie prowadzonych działalności do nowych przepisów o odpadach. Dodatkowo skutki pandemii dotkliwie dotknęły również tę branżę. Jaka jest obecnie jej kondycja?
Obliczenia dotyczące odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
Pytanie: Odbieraliśmy odpady komunalne z nieruchomości niezamieszkałych od września do grudnia 2019 roku. Czy obliczając wskaźnik Uo, musimy uwzględnić w mianowniku odpady odebrane przez te 4 miesiące, czy za rok, dzieląc go na trzy części? Czy gmina powinna nam podać masę zebranych odpadów do obliczeń zarówno z nieruchomości zamieszkałych, jak i niezamieszkałych? Czy proces R12 jest wliczany do obliczania osiągniętego poziomu recyklingu?
AGO 67
Obowiązki sprawozdawcze zbierającego baterie i akumulatory
Pytanie: Mamy decyzję na zbieranie m.in. akumulatorów i baterii. Mieszkańcy lub firmy przywożą do nas niepotrzebne akumulatory i baterie (nie mamy z nikim umowy na taki odbiór). Potem przekazujemy je kolejnemu zbierającemu. Czy obowiązuje nas składanie sprawozdań i sporządzanie zaświadczeń o zebranych zużytych bateriach lub akumulatorach?
Monitoring odpadów – czy musisz podpisać umowę powierzenia z WIOŚ
Pytanie: Dnia 17 grudnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie ministra środowiska w sprawie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów. Czy w związku z tym firma udostępniająca wgląd do monitoringu WIOŚ powinna z nim zawrzeć umowę powierzenia danych?
SGO 20
Dziesięć kroków − jak przygotować się do korzystania z programu wsparcia
Obowiązujące programy wsparcia oferują coraz więcej możliwości wykorzystania wszelkich dostępnych źródeł pomocy. W pierwszej kolejności należy skupić się jednak na analizie potrzeb i wykonalności ich uzyskania, a co być może ważniejsze − także rozliczeniu uzyskanego wsparcia.
Co czeka branżę, czyli jakie będą konsekwencje środowiskowe pandemii
Panująca na świecie pandemia koronawirusa powoduje, że zwiększa się ilość zużywanego plastiku. W związku z obowiązkiem noszenia maseczek ochronnych i częstszym stosowaniem jednorazowych rękawiczek w skali świata przyrost ilości tych odpadów jest znaczący. W jaki sposób pandemia jeszcze wpłynie na branżę?
7 najważniejszych zmian w przepisach związanych z gospodarką odpadową
Pandemia wpłynęła również na zmiany aktów prawnych bezpośrednio związanych z branżą odpadową. Jakie są najważniejsze wprowadzone zmiany?
AGO 66
Problemy związane z błędami w KPO
Pytanie: W KPO wpisano błędny numer rejestrowy samochodu, karta została odrzucona, ale nie ma możliwości skorygowania o poprawny numer. Ktoś niewłaściwie oznaczył moją firmę jako transportującego, firma przekazująca i przejmująca zaakceptowali taką kartę. Co robić w takich sytuacjach?
Podmiot transportujący odpady a zapisy w BDO
Pytanie: Startuję do przetargu na wywóz i utylizację odpadów. Podmiotem wytwarzającym będzie firma przekazująca odpady (wystawiająca KPO). Następnie jako transportujący będę ją zatwierdzał oraz jako przejmujący będę odpowiedzialny za ewentualną korektę dotyczącą masy oraz jej późniejsze zatwierdzenie. Co w przypadku, gdybym chciał wspomóc się innymi firmami, które świadczyłyby dla mnie usługę transportową − jak mam to wpisywać w KPO? Myślałem też nad wynajmem samochodu ciężarowego wraz z kierowcą. Czy wtedy dalej to ja będę transportującym?
Obszar zakładu, który należy objąć monitoringiem
Pytanie: W części zakładu magazynujemy odpady, tj. zużyte akumulatory oraz sprzęt elektryczny i elektroniczny (ZSEiE). Czy zgodnie z prawem monitoring miejsc magazynowania lub składowania odpadów powinien objąć całe pomieszczenie, w którym gromadzone są ww. odpady, także alejki, w których ich nie ma?
AGO 65
Odpady wytwarzane przez instalację komunalną
Pytanie: Czy instalacje komunalne wpisują masę odpadów wytworzonych w związku z eksploatacją instalacji, czy poza instalacją? Wytwórcą odpadów jest każdy, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów – czy zalicza się tu również instalacja komunalna?
Odbiór odpadów komunalnych w oparciu o KPOK
Pytanie: Zbieramy odpady z kilku gmin od różnych firm jednym pojazdem, a później wywozimy je do instalacji. Odpady są przypisywane naszej firmie i co miesiąc jest wystawiana faktura. Zawsze pod koniec miesiąca obliczaliśmy, ile odpadów odebraliśmy z każdej gminy i wtedy je odpowiednio ewidencjonowaliśmy. Co mamy zrobić teraz, gdy nie można wystawić KPOK wstecznie? Na bieżąco nie jesteśmy w stanie obliczyć, ile odpadów zostało odebranych z danej gminy, ponieważ samochody nie mają wag.
SGO 19
Poznaj funkcjonalności modułu wniosków
Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób wystawiać wnioski aktualizacyjne i o wykreślenie z rejestru. Obowiązek ten od 1 stycznia 2020 r. musisz realizować za pomocą BDO.
Podstawowe informacje na temat bazy
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO) została utworzona na mocy zapisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (dalej: uo). Obowiązek rejestracji w BDO istnieje od 24 stycznia 2018 r., kiedy to rejestr zaczął funkcjonować.
Karta przekazania odpadów komunalnych – czym różni się od zwykłej karty
Kartę przekazania odpadów komunalnych (dalej: KPOK) sporządza wyłącznie odbierający odpady komunalne z nieruchomości zamieszkanych i niezamieszkanych lub prowadzący zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów komunalnych. Zatem tego rodzaju kartę przekazania można wystawić jako odbierający lub przekazujący.
AGO 64
Nowe rozporządzenie w sprawie magazynowania odpadów już obowiązuje!
W dniu 4 marca weszło w życie od dawna opracowywane rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 19 lutego 2020 r. w sprawie wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, jakie mają spełniać obiekty budowlane lub ich części oraz inne miejsca przeznaczone do zbierania, magazynowania lub przetwarzania odpadów (Dz.U. z 2020 r. poz. 296; dalej: rozporządzenie). W artykule skupiono się na wymaganiach wobec stałych odpadów palnych.
Kontrola WIOŚ w zakładzie przetwarzającym odpady
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (WIOŚ) w zakresie kontroli zakładu przetwarzającego odpady dysponuje szeregiem uprawnień. Z artykułu dowiesz się, czy WIOŚ może kontrolować zasady magazynowania odpadów, monitoring, zgodność uzyskanych decyzji oraz prowadzenie bazy BDO.
Kontrola w trakcie transportu odpadów
Kto może zatrzymać kierowcę pojazdu przewożącego odpady i skontrolować, jakie ma on uprawnienia do tego transportu? Co jest weryfikowane podczas takiej kontroli – potwierdzenie z BDO, masa odpadów, zgodność numeru rejestracyjnego? Jakie konsekwencje grożą za wykrycie niezgodności? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule.
AGO 63
Najnowsze zmiany w ustawie o odpadach
Ustawa z 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa) wprowadziła w życie m.in. przepisy dotyczące zmiany terminów składania sprawozdań dotyczących gospodarki odpadami.
Magazynowanie odpadów metali a monitoring dostępny online
Pytanie: Prowadzę skup złomu i zbieram tylko odpady metalowe (nie gromadzę innych rodzajów odpadów, w tym zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz akumulatorów). Czy muszę mieć monitoring online dostępny dla organów kontrolnych?
AGO 62
Nowe zasady składowania odpadów w zakresie lokalizacji, budowy i prowadzenia składowisk
Nowy projekt rozporządzenia ministra klimatu zmieniającego rozporządzenie w sprawie składowisk odpadów ma na celu doprecyzowanie części przepisów wcześniej obowiązującego rozporządzenia m.in. w odniesieniu do wymagań dotyczących lokalizacji, budowy i prowadzenia składowisk odpadów oraz ich monitoringu.
SGO 18
KOBiZE – zakres informacji, które musisz przygotować
Wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat należy od 1 stycznia 2019 r. sporządzać na bazie raportu do KOBiZE zgodnie z art. 286 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska. Błędne przygotowanie tego raportu może mieć wpływ na ustalenie wysokości opłaty za korzystanie ze środowiska i tym samym skutkować sankcją za niesporządzenie i/lub niewnoszenie opłat za korzystanie ze środowiska.
Informacje ogólne o opłacie za korzystanie ze środowiska
Do 31 marca 2020 r. podmioty korzystające ze środowiska muszą uiścić opłatę za korzystanie ze środowiska za 2019 rok oraz złożyć do urzędu marszałkowskiego informację o zakresie korzystania ze środowiska. Opłatę wnosi się za cały poprzedni rok kalendarzowy. Co powinieneś o niej wiedzieć?
Informacje o zakresie korzystania ze środowiska – co zawiera formularz
Formularze za 2019 rok będziesz składać na nowym wzorze wprowadzonym rozporządzeniem ministra środowiska w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat. Konieczność wydania nowego rozporządzenia związana jest z wejściem w życie przepisów ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1501).
AGO 61
Sprawdź, czy musisz zapłacić opłatę roczną BDO do 28 lutego
Pytanie: Czy jako organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EiE) − autoryzowany przedstawiciel, mamy obowiązek uiścić opłatę roczną BDO? Jeżeli tak, to do kiedy mamy na to czas? Słyszałem też, że na wysokość tej opłaty wpływa uczestnictwo w systemie EMAS – czy zapłacimy dzięki temu mniej?
Odpady z gastronomii a gminny system gospodarowania odpadami
Pytanie: W gminie z nieruchomości zamieszkałych łącznie zbierane są odpady zielone i resztki żywności (kod 20 02 01), wyłączając odpady mięsne (kod 20 03 01). Nieruchomości niezamieszkałe (np. szkoła ze stołówką, restauracja) są natomiast zobligowane (m.in. przez sanepid) do podpisania umów na odbiór ich jako odpadów klasyfikowanych w ramach kodu 20 01 08. Czy jest to zgodne z prawem? Dodam, że odpady ze zbiorowego żywienia z resztkami mięsnymi należą do tzw. kategorii III − muszą trafić do specjalnej instalacji, której brak na moim terenie.
AGO 60
Obliczanie zawartości suchej masy odpadu
Pytanie: Jaka jest ilość suchej masy (s.m.), jeśli w zbiorniku znajduje się osad w ilości 3000 Mg i zawartości suchej masy równej 3%? Osad ze zbiornika kierowany jest następnie do odwodnienia do poziomu 18% − jaka będzie wtedy ilość osadu? W kolejnym kroku osad przekazuje się do wysuszenia do poziomu 90% – co z ilością osadu?