Nowelizacja ustawy Prawo geologiczne i górnicze

Zgodnie z ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw wprowadzone zostały również zmiany dotyczące gospodarowania odpadami. Jakie?

Nowe przepisy dotyczące odpadów

Ustawa z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw wprowadziła m.in. zmiany w ustawie z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów.

Jak na przetwarzanie odpadów opakowaniowych wpłyną przepisy SUP

Przepisy SUP (ang. Single Use Plastics) mają na celu ograniczenie wytwarzania odpadów z niektórych jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych oraz zwiększanie poziomów recyklingu odpadów z tworzyw.

Dokumentowanie korzystania z automatycznej stacji zlewnej

Pytanie: Czy odcinek dla dostawcy nieczystości ciekłych do automatycznej stacji zlewnej powinien być podpisywany przez właściciela tej stacji lub osobę przez niego upoważnioną? Dodatkowo czy odcinek dla właściciela automatycznej stacji zlewnej powinien być podpisany przez dostawcę nieczystości ciekłych lub osoby przez niego upoważnione?

Rekultywacja terenu niekorzystnie przekształconego a zapisy MPZP

Pytanie: Ponad 8 ha gospodarstwa rolnego jest w trakcie przywracania do produkcji rolnej przy pomocy odpadowej wełny skalnej (kod odpadu 10 12 08), zgodnie z rozporządzeniem w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami. Gmina uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania (MPZP), gdzie zakazuje lokalizacji przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, w tym inwestycji związanych z recyklingiem, składowaniem lub przetwarzaniem odpadów. Wydana dla nas decyzja starosty jest ważna do kwietnia 2024 roku. Czy gmina może na podstawie zapisu w MPZP wstrzymać dalszą rekultywację terenu niekorzystnie przekształconego?

Odpady biodegradowalne w biogazowniach a wskaźniki recyklingu

Pytanie: Czy odpady poddane procesowi odzysku R3 w biogazowniach będą mogły być wliczone do poziomów recyklingu, które musi osiągnąć gmina? Czy w świetle obwiązujących przepisów dotyczących obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpady komunalne o kodzie 20 02 01 (ulegające biodegradacji – trawa i liście) zagospodarowane w rolniczej biogazowni można wliczyć do masy odpadów poddanych recyklingowi przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu?

Odpady a towary niebezpieczne w kontekście przepisów ADR

Pytanie: Przekazuję uprawnionemu podmiotowi w czasie jednego transportu następujące odpady: 15 01 10* (opakowania po środkach niebezpiecznych i z pozostałością takich środków) – masa: 0,35 Mg, pojemność: od 1 do 40 l; 08 01 11* (odpady farb) – masa: 0,04 Mg, pojemność: od 2,5 do 15 l; 14 06 03* (np. zanieczyszczone rozpuszczalniki i mieszaniny rozpuszczalników) – masa: 0,27 Mg, pojemność: od 5 do 40 l; 13 02 08* (inne emulsje) – masa: 0,16 Mg, pojemność: beczki 200 l; 16 05 06* (zużyte chemikalia, np. odczynniki laboratoryjne) – masa: 0,16 Mg, pojemność: od 0,5 do 3 l. Czy w takiej sytuacji należy je dodatkowo etykietować kodami UN i powołać doradcę ADR?

O czym musi pamiętać podmiot przeprowadzający likwidację dzikiego wysypiska

Osoba odpowiedzialna za porzucenie odpadów jest zobowiązana do ich usunięcia. Często jednak sprawca takiego procederu jest trudny do ustalenia, a zadania w tym zakresie musi przejąć podmiot, na którego teren takie odpady podrzucono. Jakie natomiast obowiązki ma podmiot odpowiedzialny za usuwanie dzikich wysypisk odpadów?

AGO 111

Treść i zasady sporządzania sprawozdań o odpadach komunalnych

Pytanie: Jeżeli sporządzam sprawozdanie o odpadach komunalnych z odpadów odebranych od mieszkańców gmin, w ramach przetargu, to czy muszę wypełniać dział, w którym jest do wyliczenia poziom recyklingu? Dodatkowo czy muszę wskazać informację o osiągniętym poziomie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania?

Sprawozdanie spółki gminnej prowadzącej PSZOK

Pytanie: Gmina zleciła prowadzenie punktu selektywnej zbiórki (PSZOK) spółce gminnej. Według umowy spółka ma przygotowywać sprawozdawczość zgodnie z art. 9na ustawy o utrzymaniu i porządku w gminach (dalej: ucpg). Gmina wymaga wskazywania ostatecznego odbiorcy odpadów przekazanych z PSZOK. Spółka może wskazać firmę, która odbiera odpad (firma X), ale firma ta twierdzi, że nie ma obowiązku udzielać informacji, gdzie on dalej trafia. Czy istnieje podstawa prawna, która każe nam dostarczać wskazane informacje w sprawozdaniu rocznym, jeżeli kolejne firmy nie mają obowiązku nam udzielać takich informacji?

Specyfika ewidencji wielkogabarytowych odpadów komunalnych

Pytanie: Firma X zleciła nam odbiór odpadów wielkogabarytowych, ale nie mamy z nią podpisanej umowy na odbiór danego kodu, a dodatkowo firma nie ma nadanego numeru BDO. Odpady odebraliśmy i została wystawiona karta przekazania odpadów komunalnych (KPOK) w trybie odbioru. Czy postąpiliśmy poprawnie? Co należałoby zrobić, jeśli dana firma miałaby nadany numer BDO?

AGO 110

O czym musi pamiętać podmiot przeprowadzający likwidację dzikiego wysypiska

Osoba odpowiedzialna za porzucenie odpadów jest zobowiązana do ich usunięcia. Często jednak sprawca takiego procederu jest trudny do ustalenia, a zadania w tym zakresie musi przejąć podmiot, na którego teren takie odpady podrzucono. Jakie natomiast obowiązki ma podmiot odpowiedzialny za usuwanie dzikich wysypisk odpadów?

Hałas generowany przez skup złomu

Pytanie: Do organu wpłynęła skarga na hałas generowany przez prowadzącego skup złomu, który działa na podstawie stosownej decyzji na zbieranie odpadów na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Działka, na której jest skup, kwalifikowana jest jako teren zabudowy usługowej, w sąsiedztwie przeważa zabudowa wielorodzinna. Czy organ powinien przeprowadzić pomiary hałasu na terenie chronionym i wszcząć postępowanie z urzędu zgodnie z art. 115a ustawy Prawo ochrony środowiska (dalej: Poś)?

SGO 34

Skąd pochodzą informacje o lokalizacji nielegalnych składowisk

Najczęściej informacje o pożarach pozyskiwane są z Informatycznego Systemu Kontroli Inspekcji Ochrony Środowiska (dalej: ISK), w której prowadzona jest ewidencja zakładów korzystających ze środowiska kontrolowanych regularnie przez WIOŚ.

Rozwiązaniem problemów bardziej intensywna współpraca organów

Najwyższa Izba Kontroli zwrócił uwagę na to, że współpraca między wszystkimi organami ochrony środowiska w przekazywaniu sobie informacji na temat nielegalnych miejsc gromadzenia odpadów oraz nieprawidłowości wynikających z tego tytułu, powinna być większa.

Problem utylizacji podrzucanych odpadów

W sytuacji gdy odpady zostają podrzucone, problem związany z ich zagospodarowaniem spada na właściciela danego terenu. Jak postąpić w takiej sytuacji?

AGO 109

Rozdrabnianie i zagospodarowanie odpadów ulegających biodegradacji

Pytanie: W wyniku przetargu wyłoniono firmę, która na terenie PSZOK będzie prowadzić rozdrabnianie odpadów o kodzie 20 02 01. Czy PSZOK może przekazywać zrębkę jako produkt uboczny i czy może to klasyfikować jako proces R3? Czy zrębkę można wtedy mieszać z ziemią i przekazywać do zagospodarowania rolniczego lub jako substrat do ustabilizowanych osadów ściekowych?

Podrzucenie odpadów − odpowiedzialność gminy czy właściciela

Pytanie: Jesteśmy firmą przetwarzającą odpady i mamy działkę, która pozostaje niewykorzystana i nieuzbrojona w media. Działka jest ogrodzona i zabezpieczona przed wstępem osób postronnych, ale nie zapobiega to podrzucaniu na nią odpadów. To teren miejski chroniony przez Straż Miejską, która stwierdziła zanieczyszczenie działki podrzuconymi odpadami i zwróciła się z prośbą o usunięcie wszelkich nieprawidłowości, nie dostrzegając jednocześnie śladów, które mogłyby doprowadzić do sprawcy. Jakie są obowiązki właściciela? Czy miasto ma obowiązki zabezpieczania przed podrzucaniem odpadów?

AGO 108

Skutki awarii a zakres odpowiedzialności przedsiębiorstwa wod.-kan.

Najważniejszym zadaniem przedsiębiorstwa wod.-kan. jest zapewnienie niezawodnej pracy systemów zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Kto ponosi odpowiedzialność za ich awarię?

Recykling baterii − nowoczesne technologie

Duża liczba produkowanych w Polsce baterii litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych sprawia, że na terenie kraju intensywnie rozwijają się także zakłady ich recyklingu. Jakie nowoczesne technologie są wykorzystywane w tej branży?

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi a prowadzenie działalności gospodarczej

Pytanie: Czy na nieruchomościach mieszanych, które w części są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej (w lokalach mieszkalnych w domach jednorodzinnych, lokalach mieszkalnych w budynkach wielorodzinnych), bez wydzielenia odrębnych lokali użytkowych, istnieje obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych? W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej istnieje wpis o stałym miejscu wykonywania działalności gospodarczej pod tym adresem.

AGO 107

Obieg dokumentów DPR dla odpadów komunalnych

Pytanie: Jak wygląda obieg dokumentów potwierdzających recykling (dalej: DPR) w przypadku odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości na podstawie kart przekazania odpadów komunalnych (dalej: KPOK)?

Liczba i zasady kontroli w firmie

Pytanie: Jak długo może trwać kontrola WIOŚ w zakładzie? Czy do tej liczby wliczają się kontrole pozaplanowe? Czy WIOŚ może przeprowadzić w jednym roku kontrolę pozaplanową dłuższą niż przewiduje ustawa Prawo przedsiębiorców i dodatkowo kontrolę planową?

Kto ustala przynależność nieruchomości do aglomeracji

W ramach czyich kompetencji leży analizowanie nieruchomości pod względem ich przynależności do aglomeracji – gminy czy podmiotu odbierającego nieczystości ciekłe? Tego dowiesz się z artykułu.

SGO 33

Roczne sprawozdanie z działalności stacji demontażu

Prowadzący stacje demontażu powinni też składać stosowne sprawozdania odpadowe. Na jakich zasadach muszą realizować ten obowiązek?

Opłata za brak sieci zbierania pojazdów

Ustawa URPWE zobowiązuje wprowadzającego pojazdy, który nie zapewnia sieci zbierania pojazdów, do obliczenia należnej opłaty za brak tej sieci oraz do złożenia GIOŚ rocznego sprawozdania o wysokości należnej opłaty za brak sieci w terminie do 15 marca roku następującego po roku, którego opłata dotyczy. Zasady naliczania tej opłaty ustala art. 14 URPWE.

Obowiązki, które mają właściciele pojazdów

Zgodnie z art. 23 oraz 33 URPWE przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów są obowiązani przyjąć zarejestrowany na terytorium kraju pojazd bez pobierania opłat od ostatniego posiadacza, pod warunkiem że pojazd ten jest kompletny oraz pozbawiony innych odpadów. Innymi słowy, spełnienie tego warunku gwarantuje demontaż pojazdu bez dodatkowych kosztów po stronie ostatniego posiadacza. Jakie są natomiast obowiązki właścicieli pojazdów?

AGO 106

Na jakich warunkach jest możliwa produkcja biogazu przez gminy

Biogazownie gminne mogą stanowić istotny element wsparcia transformacji energetycznej, zarówno na poziomie lokalnym, jak i na poziomie kształtowania bilansu energetycznego Polski. Na jakich zasadach gminy mogą produkować biogaz?

Kontrola zbiorników bezodpływowych – co musisz o niej wiedzieć

Na podstawie art. 6 ust. 5aa ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ucpg) wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany prowadzić kontrolę, o której mowa w art. 6 ust. 5a tej ustawy, co najmniej raz na dwa lata zgodnie z planem kontroli określającym co najmniej wykaz podmiotów podlegających kontroli w okresie kontrolowanym.

Karta przekazania odpadu a dokument WZ

Pytanie: Czy do karty przekazania odpadów (KPO) można wystawić WZ? Odpad jest przekazywany do firmy przetwarzającej odpad. Czy możemy sprzedać taki odpad (jest on posegregowany i możliwy do wykorzystania np. w produkcji) na podstawie KPO czy też musi być wystawiona WZ?

AGO 105

Opróżnianie zbiorników bezodpływowych z ogródków działkowych

Pytanie: Czy są jakieś wytyczne dotyczące częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych na działkach? Zazwyczaj są one używane sezonowo.

Na które elementy pozwolenia na przetwarzanie odpadów musisz zwrócić uwagę

Przetwarzanie odpadów wymaga uzyskania zezwolenia, które wydawane jest na wniosek posiadacza odpadów. Jakie informacje znajdziesz w tej decyzji?

Kryteria oceny ofert o charakterze środowiskowym

Urząd Zamówień Publicznych wydał opracowanie dotyczące możliwych do zastosowania w przetargach kryteriów oceny ofert m.in. o charakterze środowiskowym. Co warto o nich wiedzieć? 

AGO 104

Sprawozdanie stacji demontażu

Pytanie: Jako stacja demontażu otrzymaliśmy informację od recyklera opon (kod 16 01 03), że odpad został poddany procesowi przetwarzania R3 i otrzymano: 191208 ‒ tekstylia i 191202 ‒ drut/metale żelazne i granulat (produkt, nie jest to odpad). Jak w sprawozdaniu o odpadach wykazać granulat?

Mineralne oleje silnikowe a zgłoszenie do SENT

Pytanie: Stacja demontażu pojazdów wytwarza odpady o kodzie 13 02 05*, ale nie przewozi ich, tylko zleca to firmom zewnętrznym. Czy w takim przypadku również musi być zarejestrowana w systemie SENT i zgłaszać tam przewóz odpadów? 

Liczba załączników podczas transgranicznego transportu odpadów

Pytanie: Podczas przygotowywania załącznika VII na transport odpadów z zielonej listy (metale) muszę mieć oddzielny aneks dla każdego kodu? Co, jeśli jeden kod z konwencji bazylejskiej (np. B1010) odpowiada wielu polskim kodom odpadów.

AGO 103

Czy kary za opóźnione sprawozdania z wywozu ścieków są słuszne

Pojawiło się orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, które stanowi, że kara za opóźnione sprawozdania z wywozu ścieków była niezgodna z Konstytucją. Dlaczego tak się stało? O tym przeczytasz w artykule.

Będą podwyżki cen za wodę i ścieki

Samorządy oraz firmy wod.-kan. zgłaszają konieczność zmiany taryf, co wiąże się z podwyżkami cen za wodę i ścieki. Jako powody są wskazywane m.in. rosnące koszty związane z energią elektryczną czy wysoka inflacja.

SGO 32

Szczegółowe zapisy zawieranych umów

Z artykułu dowiesz się, jakie zapisy powinny pojawiać się w umowach z podmiotami odbierającymi nieczystości ciekłe.

AGO 102

Nowe sprawozdania, które gminy muszą złożyć do końca kwietnia

Ustawa z 7 lipca 2022 roku o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, która obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku, wprowadza nowy obowiązek składania przez wójtów, burmistrzów, lub prezydentów miast sprawozdań dotyczących gospodarowania nieczystościami ciekłymi za poprzedni rok kalendarzowy.

AGO 101

Sprawozdanie o ZSEiE składane przez PSZOK

Pytanie: Czy PSZOK, który zbiera zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (ZSEiE) i przekazuje go bezpośrednio do zakładu przetwarzania, musi zrobić sprawozdanie roczne o ilości zebranego i przekazanego sprzętu do marszałka województwa? 

Składanie sprawozdań w BDO przez związki międzygminne

Pytanie: Jesteśmy związkiem międzygminnym. W jaki sposób mamy złożyć sprawozdanie dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi?

SGO 31

Sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu nimi

Raportowanie w zakresie odpadów możemy podzielić na dokumentację składaną dla odpadów komunalnych i innych niż komunalne. W artykule znajdziesz podstawowe informacje na temat sprawozdawczości odpadowej.

Porównanie sprawozdawczości emisyjnej

Pomimo dwutorowego sposobu raportowania emisyjnego dane zawarte w raportach do KOBiZE i urzędu marszałkowskiego powinny być zgodne.

Jak uzupełniać formularz opłaty środowiskowej

Informacje o opłatach za korzystanie ze środowiska należy gromadzić w formie papierowej lub elektronicznej, w układzie tabelarycznym. W takiej też postaci (papierowej lub elektronicznej) można je złożyć do urzędu.

AGO 100

Rodzaje odpadów ujętych w sprawozdaniu ADR

Pytanie: Czy wszystkie odpady niebezpieczne muszę uwzględniać w sprawozdaniu rocznym ADR?

Problemy z klasyfikacją odpadów mebli

Pytanie: Proszę o pomoc w klasyfikacji odpadów mebli, które pochodzą od firm, szkół, urzędów itp. Cały czas są w naszym zakładzie zagospodarowania odpadów kwalifikowane jako 20 03 07 i na taki kod mamy pozwolenie. Wczoraj zadzwonił do nas pan z urzędu marszałkowskiego i powiedział, że ministerstwo uznało, iż nie jest to prawidłowa klasyfikacja i kazał nam zmienić pozwolenie zintegrowane. Jaki kod w takim razie będzie właściwy?

Odcieki z magazynowania destruktu asfaltowego

Zgodnie z ustawą Prawo wodne (dalej: PW) przez ścieki przemysłowe rozumie się ścieki niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi bądź roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową, a także będące ich mieszaniną ze ściekami innego podmiotu, odprowadzane urządzeniami kanalizacyjnymi tego zakładu. Czym są wody odciekowe i czy mogą być niebezpieczne?