Odpady z gastronomii a gminny system gospodarowania odpadami
Pytanie: W gminie z nieruchomości zamieszkałych łącznie zbierane są odpady zielone i resztki żywności (kod 20 02 01), wyłączając odpady mięsne (kod 20 03 01). Nieruchomości niezamieszkałe (np. szkoła ze stołówką, restauracja) są natomiast zobligowane (m.in. przez sanepid) do podpisania umów na odbiór ich jako odpadów klasyfikowanych w ramach kodu 20 01 08. Czy jest to zgodne z prawem? Dodam, że odpady ze zbiorowego żywienia z resztkami mięsnymi należą do tzw. kategorii III − muszą trafić do specjalnej instalacji, której brak na moim terenie.
Obowiązki gmin – analiza stanu gospodarki odpadami
Obowiązki gmin w zakresie ochrony środowiska określone w poszczególnych ustawach są podzielone na obowiązki organu ustawodawczego, czyli rady gminy, oraz organu wykonawczego, a zatem wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W artykule opisano wskazówki dotyczące opracowania analizy gospodarki odpadami.
Gospodarka odpadami − oleje przepracowane
Oleje przepracowane − jaki jest podział obowiązków na ich wytwórcę, zbierającego i przetwarzającego? O tym przeczytasz w artykule.
Działalność regulowana a zapisy umowy ADR
Pytanie: Czy na odbieranie ZSEE w ramach umowy przetargowej z gminą (mamy wpis do działalności regulowanej) konieczne jest realizowanie zapisów umowy ADR?
Zasady wspólnego magazynowania odpadów
Z artykułu dowiesz się, czy odpady przeznaczone do zbierania i przetwarzania mogą być magazynowane razem.
Zabezpieczenie roszczeń przez zbierających i przetwarzających odpady
Pytanie: Czy zabezpieczenie roszczeń liczymy od wszystkich odpadów, także tych wytwarzanych i niezwiązanych ze zbieraniem i przetwarzaniem?
Wdrożenie wizyjnego systemu kontroli
Pytanie: Nadal mam nieuaktualnioną decyzję na zbieranie odpadów – czy muszę prowadzić monitoring? Jeśli posiadam pozwolenie na wytwarzanie, to czy mam udostępnić obraz tylko odpadów przetwarzanych? Co z odpadami wytworzonymi w trakcie przetwarzania i magazynowanymi po tym procesie – mają być objęte monitoringiem?
- « pierwsza
- «
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- »
- ostatnia »
AGO 72
DPO i DPR od nowego roku będziesz już prowadził w BDO!
Odkąd uruchomiono system BDO, część dokumentacji odpadowej trzeba prowadzić za pośrednictwem tego systemu. Czy są jeszcze dokumenty do wypełnienia w wersji papierowej? O tym przeczytasz w artykule.
Czy WIOŚ wymierza karę na podstawie protokołu z kontroli
Pytanie: W kwietniu mieliśmy kontrolę WIOŚ, w wyniku, której został wystawiony protokół. W październiku natomiast otrzymaliśmy informację o naliczeniu kary za wykroczenie, które nie było wymienione w tym protokole. Czy to nie protokół jest dokumentem w aktach sprawy i podstawą do naliczenia kary?
AGO 71
Ewidencja w BDO – masz wątpliwości? Przeczytaj ten artykuł
Pytanie: Jeżeli przekazujący twierdzi, że jest zwolniony z ewidencji i wpisu do BDO, to czy musi to udowodnić? A jeśli przejmujący nie potwierdza na czas przejęcia w ramach KPO, to czy jako transportujący możemy zostać za to ukarani? Ponadto, czy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na podstawie umów, poza sprawozdaniem do wójta/burmistrza/prezydenta, składają odrębne sprawozdanie do marszałka w tym zakresie?
Alternatywne rozwiązania dla gmin nieskanalizowanych – oczyszczalnie pasywne
Na terenie Polski prawie 50% obszarów wiejskich nie zostało jeszcze skanalizowanych, w związku z czym pojawia się konieczność eksploatacji przydomowych zbiorników bezodpływowych. Jakie są alternatywne rozwiązania?
AGO 70
Gospodarowanie odpadami w ramach instalacji komunalnych
Pytanie: Czy po likwidacji RIPOK i powstaniu instalacji komunalnych zniesiono regionalizację w zakresie zagospodarowania odpadów? Czy odpady do zagospodarowania możemy przekazać do instalacji znajdującej się najbliżej naszej siedziby, ale w innym województwie?
AGO 69
Fundusze możliwe do pozyskania dla branży recyklingowej
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach Programu Priorytetowego „Racjonalna Gospodarka Odpadami” udziela w trybie ciągłym dotacji na przedsięwzięcia związane z odzyskiem, w tym recyklingiem selektywnie zebranych odpadów komunalnych. Otrzymaną formą dofinansowania może być dotacja lub pożyczka.
Czy transportujący odpady może być ich przejmującym
Pytanie: Odbieramy odpady od firmy X, która chce wystawić kartę przekazania odpadu (KPO) dla kodu odpadów 15 01 07 i naszą firmę wskazać jako transportującego i przejmującego, którym jest tak naprawdę instalacja, do której my te odpady przekazujemy. Czy możemy być przejmującym na takiej karcie, jeżeli nie mamy tego kodu w decyzji na zbieranie, a jedynie w BDO dziale VII dotyczącym transportu? W praktyce odpady nie przyjechałyby do naszej firmy, tylko od razu byłyby oddane przejmującemu.
Co musisz zrobić, żeby prowadzić instalację komunalną
Pytanie: Jakie wytyczne muszę spełnić, by moja instalacja została instalacją komunalną? Jakie przyniesie mi to korzyści?
AGO 68
Do 30 września masz czas, żeby przeprowadzić audyt
Ustawa z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 przesunęła terminy przeprowadzenia audytów zewnętrznych za 2019 rok dla przetwarzających i eksportujących odpady opakowaniowe oraz dla zakładów przetwarzania i organizacji odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego z 30 kwietnia na 30 września 2020 r.
Czy można zmienić w BDO klasyfikację odpadów komunalnych
Pytanie: Prowadzimy instalację komunalną MBP. Trafiają do nas odpady z gmin oraz PSZOK-ów na podstawie kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK). Zdarza się, że nasi odbiorcy chcą jednak te odpady przejmować na podstawie KPO. Czy możemy tak przekazywać odpady nieprzetwarzane u nas, objęte wyłącznie zbieraniem (opony, odpady niebezpieczne czy ZSEiE)? Czy możemy odpady zbierane na podstawie KPOK i prowadzone w KEOK przekazać na przetworzenie w procesie R13 i w jego wyniku zmienić ewidencję na KEO i KPO?
AGO 67
Czy oczyszczalnia może być samowystarczalna energetycznie
W obliczu wzrostu cen energii elektrycznej pozyskiwanej konwencjonalnie warto zainwestować w odnawialne źródła energii. W jaki sposób zakłady wodociągowo-kanalizacyjne mogą uniezależnić się od zewnętrznych dostawców? O tym w artykule.
Czy jako odbiorca odpadów możemy sugerować zmianę ich kodu
Pytanie: Pod jakim kodem odpadu należy sklasyfikować dokumenty z archiwum, które oddawane są do niszczenia (faktury, zamówienia – papier)? Do tej pory odbieraliśmy je pod kodem 15 01 01, a w tej chwili przekazujący domaga się zmiany kodu odpadu na 19 12 01 (nie mamy takiego kodu w zezwoleniu na zbieranie odpadów). Czy nadal możemy zbierać je z użyciem kodu 15 01 01?
Aktualizacja regulaminów do grudnia 2020
Pytanie: Gmina ma podpisaną umowę na odbiór odpadów do lipca 2020. Aktualnie w opracowaniu jest nowy regulamin, którego czas na opracowanie zapisy tarczy przesunęły do 31 grudnia 2020 r. Czy nowa umowa z firmą odbierającą odpady ma być zawarta na nowych zasadach? Co z odpadami niemedycznymi? Co z kompostowaniem i harmonogramem odbioru odpadów uwzględniającym kompostowanie? Takie sprawy miały być przyjęte dopiero w nowym regulaminie.
SGO 20
Dziesięć kroków − jak przygotować się do korzystania z programu wsparcia
Obowiązujące programy wsparcia oferują coraz więcej możliwości wykorzystania wszelkich dostępnych źródeł pomocy. W pierwszej kolejności należy skupić się jednak na analizie potrzeb i wykonalności ich uzyskania, a co być może ważniejsze − także rozliczeniu uzyskanego wsparcia.
Co czeka branżę, czyli jakie będą konsekwencje środowiskowe pandemii
Panująca na świecie pandemia koronawirusa powoduje, że zwiększa się ilość zużywanego plastiku. W związku z obowiązkiem noszenia maseczek ochronnych i częstszym stosowaniem jednorazowych rękawiczek w skali świata przyrost ilości tych odpadów jest znaczący. W jaki sposób pandemia jeszcze wpłynie na branżę?
7 najważniejszych zmian w przepisach związanych z gospodarką odpadową
Pandemia wpłynęła również na zmiany aktów prawnych bezpośrednio związanych z branżą odpadową. Jakie są najważniejsze wprowadzone zmiany?
AGO 66
Gminy a obowiązek przejęcia urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
Zadania gminy związane z zapewnieniem sieci wodociągowo-kanalizacyjnej reguluje ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, z której wynika, że gmina nie może odmówić przejęcia takiej sieci. Warto przyjrzeć się dokładnie warunkom takiego przekazania.
Dane pośrednika lub sprzedawcy a ewidencja odpadów
Pytanie: Mamy do przekazania odpady niebezpieczne powstałe w wyniku świadczonej usługi, które zostaną przekazane firmie będącej sprzedawcą i pośrednikiem w obrocie odpadami (zarejestrowanej w BDO). Czy ten pośrednik stanie się nowym posiadaczem odpadów? Czy w momencie przekazania odpowiedzialność za ten odpad przechodzi na tego pośrednika/sprzedawcę? Czy w KPO powinien on wpisać, jakiemu procesowi zostanie poddany odpad?
Czy przejmujący musi weryfikować przekazującego odpady
Pytanie: Czy przejmujący odpady powinien weryfikować w BDO, czy firma, która je przekazuje, posiada dane kody odpadów w dziale XII? Jeśli ich nie ma, to czy przejmujący może przyjąć takie odpady? Czy można je przyjąć na podstawie karty w formie papierowej i czekać, aż podmiot uzupełni wniosek aktualizacyjny, a później wprowadzić je do systemu?
AGO 65
Czy po aktualizacji decyzji trzeba ten fakt zgłosić
Pytanie: Czy po uzyskaniu nowej decyzji na zbieranie odpadów od starostwa, którą trzeba było zaktualizować do 5 marca, musimy zgłosić ten fakt do urzędu marszałkowskiego lub w systemie BDO?
SGO 19
Jakie dane musisz uzupełnić w module sprawozdawczości komunalnej
Na moment tworzenia niniejszego opracowania moduł sprawozdawczości w BDO obejmuje wyłącznie sprawozdania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi, dlatego tylko te zostaną opisane w artykule.
Ewidencja zużytego sprzętu – garść przydatnych informacji
Karta ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przewidziana jest dla prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (dalej: zseie).
AGO 64
BHP i gospodarka odpadami a nowa pandemia
W czasie zagrożenia koronawirusem istotną kwestią staje się utrzymanie zasad higieny w miejscu pracy. Jest to wyjątkowo istotna kwestia dla służb, które mają styczność z materiałami potencjalnie zakaźnymi, czyli np. służb komunalnych. Koalicja ds. bezpieczeństwa pracowników służb komunalnych (tzw. Koalicja BHP) omówiła istotne kwestie z punktu widzenia tej grupy społecznej.
AGO 63
Czy wystarczy dokument FPO podczas odbierania złomu od mieszkańców
Pytanie: W skupie złomu przyjmujemy dziennie po kilka ton złomu stalowego od osób fizycznych i wypisujemy im FPO (formularz przyjęcia odpadów metali). W ramach której ewidencji należy ewidencjonować te ilości − zwykłej czy komunalnej? Jaki dokument wystawić kierowcy pojazdu na drogę, jeśli przywozimy złom naszym transportem od osób fizycznych? Czy sprzęt elektryczny i elektroniczny (ZSEiE) ewidencjonować na zwykłej KEO bez podziału na grupy?
Czy odpady komunalne można mieszać z przemysłowymi?
Pytanie: Czy w jednym kontenerze można magazynować odpady komunalne w postaci opakowań po napojach oraz folię powstałą z rozpakowywania towaru do produkcji?
AGO 62
Do 5 marca 2020 r. masz czas na zmianę posiadanej decyzji!
Pytanie: Mamy wydaną decyzję na zbieranie odpadów i chcemy dodać do niej nowy kod odpadu (13 02 05* − mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związków chlorowcoorganicznych). Jak powinno wyglądać takie pismo i czy trzeba do niego dodać załączniki? Czy wiąże się to z dodatkową opłatą?
Baza BDO – dziesięć krótkich pytań i odpowiedzi
W związku z rozszerzeniem funkcjonalności Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) macie trudności i wątpliwości w zakresie jej funkcjonowania. W artykule postaramy się udzielić odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
SGO 18
KOBiZE – zakres informacji, które musisz przygotować
Wykaz zawierający informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat należy od 1 stycznia 2019 r. sporządzać na bazie raportu do KOBiZE zgodnie z art. 286 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska. Błędne przygotowanie tego raportu może mieć wpływ na ustalenie wysokości opłaty za korzystanie ze środowiska i tym samym skutkować sankcją za niesporządzenie i/lub niewnoszenie opłat za korzystanie ze środowiska.
Informacje ogólne o opłacie za korzystanie ze środowiska
Do 31 marca 2020 r. podmioty korzystające ze środowiska muszą uiścić opłatę za korzystanie ze środowiska za 2019 rok oraz złożyć do urzędu marszałkowskiego informację o zakresie korzystania ze środowiska. Opłatę wnosi się za cały poprzedni rok kalendarzowy. Co powinieneś o niej wiedzieć?
Informacje o zakresie korzystania ze środowiska – co zawiera formularz
Formularze za 2019 rok będziesz składać na nowym wzorze wprowadzonym rozporządzeniem ministra środowiska w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat. Konieczność wydania nowego rozporządzenia związana jest z wejściem w życie przepisów ustawy z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1501).
AGO 61
Gospodarka odpadami − oleje przepracowane
Oleje przepracowane − jaki jest podział obowiązków na ich wytwórcę, zbierającego i przetwarzającego? O tym przeczytasz w artykule.
Działalność regulowana a zapisy umowy ADR
Pytanie: Czy na odbieranie ZSEE w ramach umowy przetargowej z gminą (mamy wpis do działalności regulowanej) konieczne jest realizowanie zapisów umowy ADR?
AGO 60
Czy PSZOK może przyjmować ZSEE od firm prywatnych
Pytanie: Czy do PSZOKU prowadzonego przez firmę prywatną (na podstawie umowy z gminą na odbiór odpadów od mieszkańców) mogą być przyjmowane odpady sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE) od firm prywatnych? Jaki należy przyjąć wówczas kod odpadu przy wprowadzaniu ich do ewidencji – 16 02 14, 20 01 35* czy 20 01 36? W jaki sposób dokumentować odbiór takich odpadów od firm prywatnych?