Podsumowanie zmian w dokumentacji dotyczącej baterii i akumulatorów oraz ZSEiE
W związku z wejściem 30 kwietnia 2018 r. w życie ustawy Prawo przedsiębiorców niektóre dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (dalej: ustawa o ZSEiE) oraz ustawy o bateriach i akumulatorach zostały zmienione. Ponadto w dokumentach tych wprowadzono także inne modyfikacje. Które z nich są dla Ciebie najistotniejsze? O tym w artykule.
Pieczątki na KPO − można je przybijać czy też nie
Pytanie: Firma odbierająca odpady zwróciła uwagę, że karty KPO zostały przez wytwórcę podpisane i opieczętowane. Stwierdziła, że teraz można tylko KPO podpisywać − czy to prawda?
Odpady medyczne – tajniki prawidłowej klasyfikacji
Pytanie 1: Jesteśmy placówką medyczną ambulatoryjną i w związku z prowadzoną działalnością wytwarzamy odpady medyczne (np. igły, strzykawki, plastikowe butelki po płynach, szklane ampułki po lekach). Do jakich odpadów zaliczyć butelki po płynie infuzyjnym (plastikowe niezainfekowane – brak kontaktu z pacjentem) oraz szklane ampułki po lekach? Czy igły po iniekcjach leków lub płynów infuzyjnych powinny być zaliczane do odpadów o kodzie 18 01 03*?
Ocena wodnoprawna – sprawdź, czy musisz ją przeprowadzić
Ustawa Prawo wodne z 20 lipca 2017 r. wprowadziła nowy rodzaj decyzji administracyjnej – ocenę wodnoprawną. Ocena ta jest wydawana w celu określenia wpływu planowanej inwestycji lub działania na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych. Kto i kiedy powinien ją przeprowadzić? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Interpretacje przepisów a operaty ppż.
Pytanie: Czy interpretacja urzędników, nakazująca wykonanie operatu przeciwpożarowego (dalej: oppż.) dla placu na którym składowany jest odpad (złom) o kodzie 170405 lub 170402 jest słuszna? Jakie zapisy powinien zawierać taki operat?
Czy nastąpi kryzys w branży odpadowej
Przepisy regulujące gospodarkę odpadami ulegają ciągłym zaostrzeniom − zarówno w zakresie prowadzenia samych procesów, jak i uzyskiwanych rezultatów. Czy przedsiębiorcy poradzą sobie ze stawianymi wymaganiami? Czy czeka nas kryzys w branży odpadowej? O tym w artykule.
30 nowych rozwiązań w prowadzeniu gospodarki odpadami w gminach
W dniu 13 czerwca 2019 r. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie procedowanego od sierpnia 2018 roku projektu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Czego dotyczą zmiany? Czy gmina otrzyma nowe narzędzia do regulacji systemu gospodarowania odpadami? Jakie odpady będzie odbierał PSZOK? Skąd będzie można pozyskiwać środki na naprawę i odzysk produktów? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w najnowszym numerze specjalnym „Gospodarowania odpadami”!
Wpływ zmian w mpzp na zezwolenia odpadowe
Pytanie: Posiadamy decyzję starosty na przetwarzanie odpadów ważną do 2024 roku. Podczas jej wydawania starosta zwrócił się do burmistrza z prośbą o ocenę zgodności zamierzonej działalności z prawem miejscowym oraz o wyrażenie opinii w zakresie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (duś). Burmistrz poinformował, że nieruchomość, na której prowadzone jest przetwarzanie (proces R-5), nie została objęta mpzp, a uzyskanie duś nie jest wymagane. W międzyczasie gmina uchwaliła mpzp, który nie uwzględnił istniejącej działalności. Właściciel zwrócił się do gminy o zmianę mpzp, a rada gminy pozytywnie odniosła się do tego wniosku. Jeśli uchwalenie zmian w mpzp nie nastąpi do 5 września, to czy będziemy mogli przetwarzać odpady? Złożymy wniosek o kontynuację pozwolenia, ale bez obowiązującego zapisu o warunkach zabudowy i mpzp.
- « pierwsza
- «
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- »
- ostatnia »
AGO 59
Ewidencja odpadów prowadzona przez PSZOK
Pytanie: Jesteśmy spółką odbierającą i transportującą odpady od właścicieli nieruchomości (na podstawie umowy z gminą), prowadzącą PSZOK i odbierającą odpady od firm na bazie podpisanych umów. Czy powinniśmy wystawiać KPO dla tych firm, gmin i mieszkańców przekazujących odpady do PSZOK-u (przekazującym odpad byłaby odpowiednio: gmina, dana firma, pojedynczy mieszkaniec)?
Co oznacza skrót ex przed kodami odpadów
W dokumentach ewidencji i sprawozdawczości odpadów często pojawia się skrót ex przy kodach poszczególnych odpadów. Co on oznacza? O tym przeczytasz w artykule.
SGO 17
Gospodarka odpadami od 2020 roku na przykładzie transportującego i przetwarzającego ZSEiE
Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy o odpadach (dalej: uo) wynikają głównie z konieczności ich dostosowania do zasad funkcjonowania elektronicznej Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), a także do zapisów związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną danych osobowych.
Ewidencja i sprawozdawczość prowadzona przez zakład przetwarzania ZSEiE a nowe przepisy
Nowelizacje przepisów zmieniły także niektóre zapisy dotyczące prowadzących zakład przetwarzania zużytego sprzętu, określone nie tylko w ustawie o odpadach, ale także w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
AGO 58
Baza BDO – praktyczne wskazówki na temat jej użytkowania
Już w styczniu 2020 roku mają zostać uruchomione nowe funkcjonalności BDO, co wywołuje wiele wątpliwości i pytań. W artykule postaramy się odpowiedzieć na najciekawsze z nich, mając nadzieję, że jednocześnie będą one stanowić odpowiedź na problemy nurtujące szeroką grupę przedsiębiorców.
AGO 57
Czy uruchomienie linii sortowniczej wymaga zmiany zezwolenia
Przedsiębiorca prowadzący działalność w postaci punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) powinien wystąpić o zmianę posiadanego zezwolenia na zbieranie odpadów o element sortowania odpadów, jeżeli planuje uruchomienie linii sortowniczej.
Baza BDO a ewidencja odpadów
Pytanie: Czy unieszkodliwiając odpady mam obowiązek umieszczania numeru BDO na dokumentach? Czy mogę stosować stare wzory KPO − podawać REGON, stosować pieczęć i parafkę zamiast podpisu? Kto odpowiada za niewłaściwie wypełnioną KPO?
AGO 56
W jaki sposób określać maksymalną masę odpadów
Pytanie: Prowadzę skup metali i akumulatorów w hali i staram się o aktualizację zezwolenia. Urząd stwierdził, że maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w ciągu roku nie może być większa niż całkowita pojemność hali – czy ma rację? Hala jest nieduża, a metale wywozimy kilka razy w tygodniu.
SGO 16
30 nowych rozwiązań w prowadzeniu gospodarki odpadami w gminach
W dniu 13 czerwca 2019 r. w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie procedowanego od sierpnia 2018 roku projektu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Czego dotyczą zmiany? Czy gmina otrzyma nowe narzędzia do regulacji systemu gospodarowania odpadami? Jakie odpady będzie odbierał PSZOK? Skąd będzie można pozyskiwać środki na naprawę i odzysk produktów? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w najnowszym numerze specjalnym „Gospodarowania odpadami”!
AGO 55
Interpretacje przepisów a operaty ppż.
Pytanie: Czy interpretacja urzędników, nakazująca wykonanie operatu przeciwpożarowego (dalej: oppż.) dla placu na którym składowany jest odpad (złom) o kodzie 170405 lub 170402 jest słuszna? Jakie zapisy powinien zawierać taki operat?
Czy nastąpi kryzys w branży odpadowej
Przepisy regulujące gospodarkę odpadami ulegają ciągłym zaostrzeniom − zarówno w zakresie prowadzenia samych procesów, jak i uzyskiwanych rezultatów. Czy przedsiębiorcy poradzą sobie ze stawianymi wymaganiami? Czy czeka nas kryzys w branży odpadowej? O tym w artykule.
AGO 54
DPO i DPR dla olejów odpadowych
Pytanie: Czy istnieje możliwość wystawienia dokumentów DPO i DPR na odpady olejowe o kodzie 12 01 07*, czy jest to właściwe tylko w odniesieniu do odpadów z grupy 13?
Dowiedz się, na jakich zasadach wydobyć odpady ze składowiska
Ustawa o odpadach przewiduje możliwość wydobywania odpadów ze składowisk. Dopuszcza się wydobywanie odpadów ze składowisk, które posiadają instrukcję prowadzenia, oraz tych, które jej nie mają. Szczegóły w artykule.
AGO 53
Klasyfikacja odpadów − pojemniki po pustym tonerze
Niemal w każdym większym przedsiębiorstwie są używane urządzenia do druku cyfrowego wykorzystujące kolorowy toner (podobny do tego w biurowych drukarkach laserowych). W konsekwencji: jak zaklasyfikować tego rodzaju odpad – czy to odpad komunalny?
Czy musisz wpisywać numer BDO na karcie przekazania odpadu
Pytanie: Mamy zezwolenie na zbieranie odpadów, które są przywożone do nas także przez inne firmy. Na odpady niekomunalne firmy te wystawiają karty przekazania odpadów (KPO). Zdarza się, że brakuje na nich numerów rejestrowych BDO − czy możemy przyjmować KPO bez tych numerów?
SGO 15
Ile będzie trwać cała procedura
Urząd sprawdzi, czy zostały dostarczone wszystkie dokumenty i podane niezbędne dane. Jeżeli wniosek zawiera braki formalne (np. nie wypełniono w sposób satysfakcjonujący wniosku albo nie złożono wszystkich wymaganych załączników), to urząd wezwie do poprawienia błędów. Ile potrwa i jak będzie przebiegać ta procedura?
Co z obowiązkiem ustanowienia zabezpieczenia roszczeń
Jeśli zakład jest posiadaczem odpadów i chce uzyskać zezwolenie na przetwarzanie odpadów, to istnieje obowiązek ustanowienia odpowiedniego zabezpieczenia roszczeń. O tym, jak je wyliczyć, przeczytasz poniżej.
AGO 52
Dowiedz się, czy powinieneś korygować błędy w KPO
Pytanie: Podczas opracowywania rocznego sprawozdania do UM zauważyłem, że na niektórych KPO znajdują się błędy: wyrażenie ilości odpadów w kg lub m3 zamiast w Mg, dublowanie numerów kart bądź błędny kod odpadu. Czy powinienem zareagować, a jeśli tak, to co konkretnie zrobić? Czym to grozi w przypadku kontroli WIOŚ?
AGO 50
Dowiedz się, jak postępować z wodami opadowymi z terenu magazynowania odpadów
Pytanie: Przedsiębiorstwo, nie mając systemu kanalizacyjnego ani oczyszczania wód, może odprowadzać wody opadowe z terenu magazynowania odpadów do ziemi. Czy musi być w takim wypadku zastosowana kanalizacja i system oczyszczający? Czy konieczne jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, w którym wody opadowe powinniśmy uznać za ścieki przemysłowe?
Kto kontroluje stare oczyszczalnie ścieków w zakresie posiadanych decyzji wodnoprawnych?
Pytanie: Pytanie: Niektóre zakładowe oczyszczalnie, które były budowane w latach 60. i 70. na potrzeby pracowników skupionych w małych osiedlach, zostały przejęte przez samorządy. Oczyszczalnie te zaczęły obsługiwać stale powiększające się osiedla. Ich zrzut powiększył się z ok. 2,5 tys. m3 do 10 – 15 tys.m3. Jak zweryfikować, czy spełniają one nadal warunki posiadanych pozwoleń wodnoprawnych?
AGO 51
Dokumenty DPO i DPR – wszystko, co musisz o nich wiedzieć
DPR oraz DPO są dokumentami, które potwierdzają samodzielne wykonanie obowiązków związanych z gospodarowaniem odpadami opakowaniowymi. Co jeszcze powinieneś o nich wiedzieć? O tym w artykule.
SGO 14
30 faktów i mitów na temat ostatnich zmian w przepisach o odpadach
Najnowsze zmiany w ustawie o odpadach i ustawie Prawo ochrony środowiska w zakresie dotyczącym odpadów budzą wiele kontrowersji i wątpliwości wśród podmiotów gospodarujących odpadami. W najnowszym numerze specjalnym postaramy się przedstawić fakty wynikające z tych przepisów i oddzielić je od błędnych interpretacji aktów prawnych.
AGO 49
Jak wyliczyć opłatę zmienną za odprowadzanie wód
Pytanie: Posiadam pozwolenie wodnoprawne na odprowadzanie do wód opadowych lub roztopowych. Siedziba mojej firmy i miejsce odprowadzania tych wód mieści się na terenie Krakowa. Jak będzie wyglądać procedura wyliczania opłaty zmiennej za tę usługę wodną w 2019 roku?
Decyzja środowiskowa – czy musisz ją uzyskać przy zmianie zezwolenia
Pytanie: Czy posiadacz odpadów, który przed dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy o odpadach uzyskał zezwolenie na zbieranie, przetwarzanie lub zbieranie oraz przetwarzanie odpadów i jest zobowiązany do zmiany posiadanej decyzji, powinien uzyskać w pierwszej kolejności nową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ)?
AGO 47
Jak prawidłowo kształtować cenę odbioru odpadów
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: ucpg) właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, zobowiązani są ponosić opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na jakiej podstawie ją określać?
BDO – obowiązki rejestrowe prowadzącego skup złomu
Pytanie: Czy prowadząc skup złomu (jestem wpisany do BDO z urzędu), muszę we wniosku aktualizacyjnym uzupełnić dział: VI (skupuję puszki aluminiowe i przekazuję je firmie, ale nie wywożę ich z kraju i nie przetwarzam),VII (zamierzam wozić surowce do większych skupów) oraz VIII lub IX?