Wciąż nie wiadomo, jak zakończy się spór wokół zamówień „in-house”
Pytanie: Pytanie: W maju tego roku musimy przeprowadzić procedurę wyłonienia wykonawcy w zakresie odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i mieszanych. Powołaliśmy w tym celu spółkę kapitałową, która jest w 100% własnością miasta. Jak wygląda obecnie sytuacja prawna zamówień typu „in-house”, czy można już zlecać wywóz odpadów własnym spółkom bez ogłaszania przetargu? Teoretycznie po 18 kwietnia powinno być to możliwe, ale spotkaliśmy się z różnymi opiniami i brakiem spójności pomiędzy dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE, a jej implementacją do prawa polskiego. Bardzo proszę o szczegółową odpowiedź.
Opłaty za gospodarowanie odpadami są zwolnione z VAT
Ustawa o utrzymaniu czystości o porządku w gminach nie precyzuje czy opłata śmieciowa pobierana przez gminy jest opodatkowana. Pobór tych opłat odbywa się jednak w ramach czynności publicznoprawnych, a takie czynności są zwolnione z VAT.
Kosztowne konsekwencje zaniedbań ze strony gminy
Nawet 50.000 zł kary może dostać gmina za złamanie przepisów dotyczących utrzymania czystości i porządku na jej terenie. To duże obciążenie dla budżetu, więc lepiej dmuchać na zimne.
Gmina nie może samodzielnie ustalać zasad selektywnej zbiórki odpadów
Rada gminy nie ma prawa ustalać sposobu selektywnego zbierania odpadów. Takie kompetencje ma jedynie minister środowiska i to on wydaje stosowne rozporządzenia w tym zakresie oraz wskazuje, kiedy wymóg selektywnego zbierania odpadów uznaje się za spełniony.