Zbieranie gruzu – rozwiewamy wątpliwości związane z magazynowaniem i ewidencją odpadów
Pytanie: Pytanie: Firma posiada zezwolenie na zbieranie odpadów (gruz betonowy, ceglany i zmieszane budowlane). Nie tylko odbiera odpady od klientów, ale także wytwarza je podczas rozbiórek. Czy na podstawie decyzji na zbieranie odpadów może także swoje wytworzone odpady magazynować? W jakim czasie powinna przekazać odpady firmie specjalizującej się w gospodarowaniu odpadów? Kolejne pytanie dotyczy ewidencji odpadów – jeśli kilka miesięcy magazynujemy odpady z rozbiórki poza miejscem wytworzenia (przewozimy je na plac, na który mamy wydaną decyzję na zbieranie odpadów), a następnie po tych kilku miesiącach przekazujemy je razem z opadami odebranymi od naszych klientów (identyczny kod odpadu), to czy nie działamy na podstawie żadnego zezwolenia? Czy możemy w ten sposób działać i czy to jest zgodne z ustawą o odpadach? W KEO wykazujemy, że np. gruz wytworzyliśmy w styczniu, a przekazaliśmy w maju (mamy zbiorcze KPO na gruz – wytworzony + zebrany od klientów). I ostatnia kwestia – jak wykazać w ewidencji gruz betonowy, który oddaliśmy firmie posiadającej zezwolenie na przetwarzanie odpadów tylko do przekruszenia, a ona od razu po wykonaniu usługi wydała nam materiał – kruszywo? W KPO tego nie wykażemy, ponieważ ona nie przyjęła od nas odpadu, tylko wykonała usługę kruszenia. Czy wystarczy tylko faktura i KEO w razie kontroli?
Zamierzasz przetwarzać odpady? Dowiedz się, czy musisz to gdzieś zgłosić
Jeżeli przedsiębiorca planuje uruchomić instalację do przetwarzania odpadów, musi powiadomić o tym fakcie odpowiednie organy. Dowiedz się, czy zawsze jest to konieczne oraz jak i gdzie dokonać takiego zgłoszenia.
Za jakie przewinienia można stracić zezwolenie na zbieranie odpadów
Jeżeli firma zbierająca odpady złamie warunki ustalone w posiadanym zezwoleniu, może stracić uprawnienia do prowadzenia tej działalności. Podpowiadamy, jakie naruszenia mogą doprowadzić do tej sytuacji i na jak długo można stracić zezwolenie na zbieranie odpadów.
Wszystko o zaświadczeniu o zebranych bateriach i akumulatorach
Zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory przenośne musi co roku w terminie do 28 lutego wydać wprowadzającemu te produkty zaświadczenie o zebranych na jego rzecz zużytych bateriach przenośnych lub zużytych akumulatorach przenośnych. Na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu tych formalności?
Nie przeprowadziłeś audytu opakowaniowego? Nie ujdzie Ci to na sucho!
Do 30 kwietnia każdego roku firmy, które prowadzą recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, powinny przeprowadzić audyt zewnętrzny. W obecnych przepisach nie ma kar za zignorowanie tego obowiązku. Od 2018 roku ma się to jednak zmienić.
Najważniejsze cechy, jakie musi posiadać baza magazynowo-transportowa
Firma, która chce odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, musi utworzyć bazę magazynowo-transportową. Jakie zatem wymagania ma za zadanie spełnić taka baza?
Kto może być autorem operatu wodnoprawnego?
Pozwolenie wodnoprawne przedsiębiorca uzyska jedynie na podstawie właściwie sporządzonego operatu wodnoprawnego. Czy taką dokumentację musi przygotować specjalista?
Kontrola przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów – czy zawsze jest konieczna
Przed wydaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów (oraz pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego przetwarzanie) WIOŚ przeprowadza kontrolę instalacji, żeby sprawdzić, czy spełnione są wszystkie wymagania określone w przepisach ochrony środowiska. Czy można uniknąć kontroli i co zrobić, jeśli WIOŚ uzna, że przedsiębiorca nie spełnia wymagań?