Zezwolenie na zbieranie zsse nie zamyka drogi do rozszerzania działalności

Pytanie: Pytanie: Czy firma zajmująca się zbieraniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego może poszerzyć działalność o zbieranie innego rodzaju odpadów? Czy musi potem spełniać jakieś szczególne warunki (np. osobno magazynować, transportować czy przetwarzać odpady)?

Wystarczy zignorować jedno ostrzeżenie, by stracić zezwolenie odpadowe

Jeżeli przedsiębiorca złamie warunki określone w zezwoleniu na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów, lub działa niezgodnie z prawem, może je stracić na dwa lata.

Trzeba pilnować limitów przetwarzanych odpadów

Nawet milion złotych kary grozi za przetworzenie odpadów w ilości większej niż ta wskazana w zezwoleniu. Inspektorzy nie zawsze będą pobłażliwi, nawet jeśli przedsiębiorca złamał prawo nieświadomie.

Składowanie niektórych osadów ściekowych jest już zakazane

Od 1 stycznia 2016 r. nie wolno składować niektórych odpadów, w tym osadów ściekowych, których ciepło spalania jest większe niż 6 MJ/kg suchej masy. Takie odpady muszą być poddane recyklingowi.

Są już wytyczne dotyczące audytu zewnętrznego

Przedsiębiorcy, którzy poddają recyklingowi (lub innym procesom odzysku) ponad 400 Mg odpadów opakowaniowych oraz ci, którzy eksportują lub dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy więcej niż 400 Mg takich odpadów rocznie, muszą przejść audyt zewnętrzny. Znamy już jego zakres.

Podwyższoną opłatę za zrzut ścieków można odroczyć do 2018 roku

Do 31 grudnia 2018 roku został odroczony termin uiszczenia podwyższonej opłaty za korzystanie ze środowiska oraz kar za odprowadzanie ścieków bez pozwolenia.

Odbiór odpadów bez przetargu? To bardzo możliwe

Trwają prace nad wdrożeniem do polskich przepisów wytycznych dyrektywy 2014/24/UE dotyczącej zamówień publicznych. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że gminy będą mogły zlecać usługę wywozu śmieci swoim spółkom bez konieczności ogłaszania przetargu.

Nie trzeba mieć wpisu do działalności regulowanej, by odbierać odpady poremontowe od mieszkańców

Pytanie: Pytanie: Jakie wymagania musi spełnić firma, która zajmuje (planuje się zajmować) się odbiorem odpadów poremontowych i odpadów budowlanych? Czy będzie miało znaczenie, czy są to odpady z firm albo od właścicieli nieruchomości (np. na osiedlach mieszkalnych itp.)?